2015年9月27日 星期日

二零一五年九月



九月的我,改變還蠻多的。

我終於也開始傾向於高反差黑白了。沒想到用了一年的Ricoh GR,我對它的熱情依然不減而增。我開實驗性地利用GR的高反差黑白來街拍。一開始,我感到非常沮喪。我發現我慣性盲拍那一套不管用了。拍到的人臉部全黑,沒有輪廓,而且也沒有後製的可能性。慢慢地就找到了一點竅門。重點在於如何控制好曝光。是時候改變一下攝影方式了。我依然戰戰兢兢地。。。

I had changed, a lot.

I started to work on High-contrast B&W. After using Ricoh GR for a year, I still in love with her. I started to use GR's High-Contrast Filter to shoot the street. At the beginning, I feel so blue, because all my people shots, the faces are all black. I realised I can't perform my blind-shot techniques anymore with High-contrast B&W . But after some times of using it, I found a trick to bear with it. I need to take serious care on the exposure. I need to change my ways of shooting. I am still trying hard...




我發現我慣性會去拍攝街上的人。喜歡捕捉人們的眼神,表情,肢體語言。以致我的街頭照片都是人、人、人、人、人。好!膩!啊!

I start to realised that I only take people shots on street. I infatuated to capture their expression, their moves. Until the extend all my street shots are all people people people people, AHhhhh I'm bored!!!

是的,我開始也拍街上的物件了。如果我來拍街上的物件?我會拍什麼呢?我會被什麼吸引呢?我會怎麼構圖呢?這讓我感到非常興奮!我相信經過拍攝街上的物件,我可以了解自己得更多。

Yes, I started to take shots of the stuff on the street. What will it be? What stuff catches my eyes? And how will I naturally composed those stuff shots? I felt excited to find out.



我之所以有這樣的改變,歸功於兩位朋友。我們一起合集弄出自己攝影集,這段時間我們交流得特別多。潛意識下,我就改變了。有了這樣的改變後,我的攝影進步了嗎?不?退步了嗎?我已經不再對這感到困惑了。我已經開始全新出發了,對未來又開始有了憧憬。衷心感謝我這兩位朋友,他們幫助我越過很多心裡障礙。

All the changes influenced by my two friends. Lately we are very closed, because we are working on a photo book, we spent time together to discuss and share thoughts. Day by day, I had changed. Did I considered myself improved in photography? Or it was the other way round? I don't care anymore. I am on my way to the new land now, and I feel it right. Thank you my friends.



說好要到雙溪大年去找無常大哥,但是總是因為種種原因沒去成。但也在今年的九月,終於去了。無常大哥算是我父輩的攝影前輩,與他交談真的受益匪淺。他一直循循善誘地告訴我一些我應該去做,卻還沒膽量(或困惑,不確定)去做的事。我一直在為自己找藉口,然而他卻沒有放棄地婉轉勸說。讓我心裡有種暖暖的感覺。無常大哥無私的分享,讓我打開了視野。如果我早一點去找他,可能也無法領悟得那麼多,看來冥冥中已有安排。

I visited Mr. WuChang at Sg. Petani. He is a senior photographer of my father's era. That day, He spent time talking to me, share his thoughts and experiences that benefits me. Throughout the conversation, I'd learn a brunch from him. He selflessly gives me a lots of guidance on photography, even I was making so much excuses, but he never gave up. I am very thankful to what he had just did to me.

2 則留言:

  1. 哇,开始中英对照了耶!!

    回覆刪除
    回覆
    1. 想了很久,雖然寫多了英文也未必會變好,但如果我不開始用英文去寫,那就連機會都沒有。

      刪除